Spis treści
- • Prawna ochrona produktów APPLE za pomocą wzorów przemysłowych
- • Co faktycznie zabezpiecza zastrzeżony wzór przemysłowy?
- • Z czego wynika siła albo słabość ochrony wzorów?
- • Jak idealnie przedstawić produkt pod rejestrację wzoru?
- • Prawna ochrona produktu z 75% unijną dotacją.
- • Na czym polega strategia wielu rejestracji na raz?
- • Co zyskasz rejestrując wiele wzorów na raz?
Prawna ochrona produktu APPLE za pomocą wielu wzorów
Apple znane jest z pozywania firm, przybliżają się w nazwie bądź logo do jabłka. Choć wiele z tych sporów przegrywa, to i tak osiąga swój niepisany cel. Przedsiębiorcy wiedząc o ich agresywnej polityce ochrony własności intelektualnej… wybierają inne nazwy.
Często powtarzam, że warto uczyć się od dużych firm. Apple masowo zastrzega wygląd swoich produktów w formie wzorów wspólnotowych. Co może początkowo zaskakiwać, robi wiele osobnych rejestracji tego samego przedmiotu. Przedstawia go w całości oraz robi zbliżenia na konkretne fragmenty. Wykorzystuje do tego zdjęcia i rysunki.
Poniżej przykład MackBook-a chronionego aż 11 osobnymi rejestracjami.

Jeżeli się chwilę zastanowić, to dałoby się to zrobić taniej, bo w ramach jednego wzoru. EUIPO umożliwia przedstawienie go aż w 7 ujęciach. W tym szaleństwie jest jednak metoda. Logikę ich strategii tłumaczę w dalej części artykułu.
Co faktycznie zabezpiecza zastrzeżony wzór przemysłowy?
To co widać w trakcie normalnego użytkowania przedmiotu. Nie jest to więc technologia ukryta wewnątrz urządzenia. Tę możesz zabezpieczyć, ale patentem na wynalazek.
Często spotykam się z taką miejską legendą, że prawna ochrona produktu w formie wzoru jest łatwa do obejścia. Ponoć wystarczy zrobić 30% zmian. Tyle, że takiej zasady nie znajdziesz ani w przepisach ani w wyrokach sądów. W rzeczywistości zastrzeżony wzór przemysłowy zabezpiecza produkt na identyczność i podobieństwo.
Oczywiście granica od której możemy mówić, że doszło do naruszenia jest kwestią interpretacji. Da się to uprościć do stwierdzenia, że o ile towar konkurenta wywołuje wrażenie déjà vu, to łamie prawo. Ocenia się to w oparciu o wizualizację wzoru załączoną do zgłoszenia.
Z czego wynika siła albo słabość ochrony wzorów?
Z tego na ile dobrze przedstawisz graficznie swój produkt we wniosku.
Procedura rejestracji wzorów jest mocno uproszczona. Obecnie nie trzeba załączać nawet ich opisów. Sami eksperci nie sprawdzają również czy to co zgłaszasz jest nowe. Efekt tego jest taki, że masz szanse uzyskać ochronę na wzór, którego wizualizacja będzie fatalna.
Spójrz na poniższe przykłady:

Nie może być wątpliwości co chronisz. Tło zdjęcia powinno być neutralne (najlepiej białe). Należy usunąć te elementy, które nie podlegają ochronie. Zauważ, że przy pojemniku na nakrętki jest wagon z drewnem 🙂 Z kolei pokrywka wygląda jak biała plama.
Słabej jakości wizualizacje zapewnią Ci ułudę ochrony. Oczywiście otrzymasz świadectwo rejestracji, ale będziesz miał trudności w blokowaniu naruszycieli. Konkurent uczepi się tych nieścisłości, aby wykazać, że jego produkt dostatecznie różni się od Twojego.
Jak idealnie przedstawić produkt pod rejestrację wzoru?
Zgłaszany wzór powinien mieć swoją wizualizację w dobrej jakości, ze szczegółami pokazanymi z każdej strony. Tylko tak prawna ochrona produktu będzie bardzo silna. Możesz to zrobić na kilka różnych sposobów.
1. Wykorzystaj zdjęcia
Zainwestuj w profesjonalną sesję fotograficzną swoich produktów. Powinny być dobrze oświetlone i ukazane z każdej strony. Poniżej przykład zabawki kaktusa.

2. Załącz rysunki
Przedstawienie produktu w formie rysunków ma tę zaletę, że ochronie nie podlega jego kolorystyka. Przy ocenie ewentualnego naruszenia bierze się pod uwagę jedynie kształt. Na poniższym przykładzie przedsiębiorca zastrzegł dziecięcy taboret.

3. Stwórz projekty 3D
To dobre rozwiązanie, jeżeli jeszcze fizycznie nie posiadasz prototypu. Możesz zabezpieczyć prawa do swojego przedmiotu już na etapie projektu na komputerze.

4. Opracuj ruchome projekty 3D
EUIPO umożliwiło wizualizowanie wzoru za pomocą ruchomych projektów 3D. To fantastyczne rozwiązanie dzięki czemu możesz obejrzeć wzór z każdej strony. A jeżeli coś jest niejasne, to po prostu konkretny fragment przybliżasz. Świetna zabawa 🙂

Obniż koszt prawnej ochrony produktu dzięki dotacjom

Aktualnie możesz obniżyć opłaty aż o 75%. Unijny program skierowany jest do firm z sektora MŚP, a jego granica to 1000 EUR. Chętnie pomogę Ci uzyskać taką dotację. Po prostu napisz do mnie przez formularz.
Dalsza część artykułu pod formularzem kontaktowym.
Na czym polega strategia wielu rejestracji na raz?
Wbrew pomorom nie chodzi tutaj o to, aby robić kilka identycznych zgłoszeń. W tej strategii zabezpieczasz ten sam przedmiot, ale w różnych wizualizacjach. Możesz również niezależnie chronić wybrane jego elementy. Spójrz na poniższe przykłady.
Strategia 1 – Zastrzegasz swoje produkty w kilku wariantach
To dobre rozwiązanie dla produktów, które różnią się wielkością. Zastrzegasz wtedy najmniejszy, średni i duży. Konkurentowi ciężko będzie się legalnie do nich przybliżyć.

Strategia 2 – Chronisz jeden produkt w kilku wizualizacjach
Tutaj możesz połączyć różne formy przedstawienia graficznego produktu. Przedsiębiorcy zgłaszają tak wersje kolorowe i czarno-białe. Tę strategię zastosowała firma HENKEL do ochrony zawieszki toaletowej. Oprócz tego jej technologię opatentowali.

Strategia 3 – Rejestrujesz cały produkt i jego części
Poniższy chodzik inwalidzki zastrzeżono jako całość. Dodatkowo samodzielnie chronione są: uchwyt z hamulcem, koło oraz rama. A to oznacza, że o ile konkurencja skopiuje już tylko te elementy, to złamie prawo. Opierając się na micie 30% różnic firmy lekko zmieniają wygląd oryginału. Realizując tę strategię skutecznie im to uniemożliwisz.

Strategia 4 – Rejestrujesz różne warianty kolorystyczne logo
Najsilniejszą ochronę marki daje rejestracja znaku towarowego. Jeżeli jednak Twoje logo występuje w wielu wariantach to zastrzeżenie ich wszystkich jest drogie. Alternatywą jest rejestracja logo jako wzoru przemysłowego. Przynosi to 👉wiele zaskakujących korzyści.

Co zyskasz dzięki strategii rejestrowania wielu wzorów?
Prawna ochrona produktu za pomocą wzorów jest dość popularna. Przedsiębiorców zachęcają do tego niskie opłaty. Rejestracja na UE jednej odmiany to wydatek 350 EUR. Dzięki dotacjom ta kwota realnie spada do 88 EUR. Oczywiście strategia rejestrowania wielu wzorów jest droższa niż pojedyncze zgłoszenie. Nadal jednak jest to o wyraźnie tańsze niż patent. Ten o skali europejskiej to wydatek kilkudziesięciu tys. EUR!
1. Odstraszysz konkurencję, która będzie Cię chciała skopiować
Aby rejestracja wzorów skutecznie odstraszała, konkurencja musi o tym wiedzieć. Powinieneś więc dosłownie chwalić się tym na każdym kroku. Czyli w opisie produktu, ofercie, reklamie oraz na opakowaniu.
Tutaj przykład takiej informacji na stronie producenta maseczek:

Numer rejestracji możesz też nanieść na produkt:

Niektóre firmy wrzucają też skany świadectw na opakowania:

2. Łatwiej usuniesz oferty naruszycieli z internetu
Od strony formalnej wystarczy wysłać skan świadectwa rejestracji do Allegro, Amazona czy OLX. Pracownik przyjrzy się temu co zastrzegłeś i usunie ofertę naruszyciela. Działa to jednak w sytuacji ewidentnej kopii. Jeżeli produkty są częściowo podobne, taka osoba może nie zgodzić się z Twoimi żądaniami.
Jeżeli jednak chronisz swój produkt w wielu odmianach, wizualizacjach oraz fragmentach, na pewno, któryś wzór będzie uderzająco podobny do tego co sprzedaje konkurent. Ciężko taką skuteczność osiągnąć rejestrując tylko jedną odmianę. Nigdy nie będziesz mieć pewności od której strony konkurent będzie się do Ciebie przybliżać.
3. Podniesiesz swoje szanse na wygranie sporu sądowego
Tak samo działa to w sądzie. Mając całe portfolio wzorów, które chronią Twój produkt, możesz wybrać te, które najlepiej nadają się do ataku. Z kolei dzięki świadectwu rejestracji bardzo łatwo udowodnisz, że posiadasz monopol na sprzedaż swojego produktu.
Ja ten dokument często porównuję do aktu notarialnego.

4. Konkurent chętniej podpisze z Tobą ugodę
Rejestrując całą wiązkę wzorów pokazujesz, że rozumiesz specyfikę własności intelektualnej. Nie tylko inwestujesz w to pieniądze, ale potrafisz z tych praw korzystać. A to oznacza, że klasyczna walką z Tobą będzie trudniejsza.
W sporze odwracasz de facto ciężar dowodowy. Pozwany może się bronić próbując Ci sporny wzór unieważnić. Problem w tym, że o ile masz ich większą ilość, to będzie on musiał rozpocząć 5, 10 albo i więcej postępowań. Już same opłaty urzędowe będą wtedy dla niego wysokie.
Z doświadczenia wiem, że w takich okolicznościach Twoi przeciwnicy będą bardziej skorzy do zawarcia ugody 🙂
Prawna ochrona produktu za pomocą wzorów. Podsumowanie
Jeżeli masz produkt, który ciągnie Ci sprzedaż, to konkurencja szybko to zauważy. A wtedy będzie chciała coś z tego tortu wyszarpać dla siebie. Możesz do tego nie dopuścić. Na decyzję o rejestracji wzoru przemysłowego masz 12 miesięcy od dnia jego ujawnienia.
Większość firm widząc informację o rejestracji zmieni obiekt zainteresowania. Pozostałe spróbują obejść te zastrzeżenia i skonsultują się z rzecznikiem patentowym.
Działaj jak szachista. Przewiduj te ruchy i się na nie przygotuj. Temu służy prawna ochrona produktu za pomocą wielu wzorów. Możesz tę strategię łączyć chroniąc swój towar patentami oraz znakami towarowymi. Tak zrobił Scholl’s, producent wkładek do butów:

Uczciwie muszę powiedzieć, że już całkiem silną ochronę osiągniesz jednym wzorem. Ważne jednak, aby był dobrze zwizualizowany. Ja preferuję rysunki i to we wszystkich 7 rzutach. To rozwiązanie dla osób, które chcą minimalizować koszty.
Zobacz również:
- Wzór użytkowy czy wzór przemysłowy? Co wybrać?
- Patent a znak towarowy. Czy można opatentować markę?
- Bezwzględne przeszkody rejestracji znaku towarowego.
- Przestrzenny znak towarowy czy wzór przemysłowy? Co chroni lepiej?
- Ile kosztuje zastrzeżenie wzoru przemysłowego?
- Ochrona logo jako wzór przemysłowy.
- Czy wzór przemysłowy jest lepszy od patentu?
- Jak chronić pomysł na biznes przed skopiowaniem?
- Co daje ochrona znaku towarowego?
- Ile kosztuje uzyskanie patentu?